25 Sty 2014, Sob 23:16, PID: 378116
Hej, wrzucę wam coś ciekawego, nie daje mi ta kwestia spokoju od dłuższego czasu, więc szukałem odpowiedzi. Jak niektórzy wiedzą, interesuje się trochę kabałą, która jest podobna do tantry. Generalnie polecam przeczytac całą wymianę zdań, a ja tu wrzucam najbardziej 'ezoteryczny' fragment, który mnie zainteresował:
oczywiście to 'love making' to nie jest generalnie to co mamy na myśli. Z tego co wiem to Rupert Spira i Francis Lucille nauczają też tantry i Ed Muzika coś pisze o tantrze, stąd moje wątpliwości, czy zanurzenie się w Absolucie to koniec zabawy czy początek i czemu by nie wykorzystać tych doświadczeń na drodze w taki sposób jak tam pisze. (można powiedzieć, że wszystko co jest przedmiotem doświadczenia może być wykorzystane.)
Klasyczna advaita vedanta na ten temat milczy (choć Ram własnie uczy klasycznej vedanty) Z tego co pamiętam to nawet Nisargadatta pisał, że w nim ukochany i ukochana są cały czas w połączeniu
W końcu i w zen (obrazy pasterskie) jest moment w którym 'oświecony' powraca do domostw, na plac targowy, zanurza się z powrotem w świat i żyje zwykłym życiem, ale już jako przebudzony.Nawet wielki Kalu Rinpocze miał podobno "skandal seksualny", więc może coś w tym jest?
http://www.shiningworld.com/top/files/sa...rience.pdf
No dobra, wysłałem incomplete ten link to wrzucam też tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=TwsqOyrr...e=youtu.be
Ciekawe, co tam sam Francis pisze w odpowiedzi na yt:
"We somehow "chose to believe" that consciousness is limited and separate since there is no supporting evidence that it is. There is an implicit option/decision here, a choice we made but the making of which we have forgotten. Any belief in an unsubstantiated fact implies a choice, since there is no compelling evidence that would limit our freedom."
Kurcze, to prawda, choć przyznam, że czasem ciężko przełożyć to nam na praktykę, ale jak popatrzymy właśnie na to co niektórzy uczą o bezinteresownej miłości, altruizmie, etc. to jest to jedna z metod by opuścić swoją limitowaną świadomość, jakiś pierwszy krok ku temu, niczym jeden z tych pierwszych obrazów pasterskich, odnalezienie śladów byka...
Chyba wiecie o czym mówię - jak nie to zacznę wstawiać przypisy to wypowiedzi
Cytat:Janice:
Love is the state of a clear mind. That's what I think. Wise women "apparently" don't fall in love, because their view does not change. Janice experiences falling in love as falling because her normal view is falling apart leaving her with the insight, that what is appearing is as beautiful and precious as her own heart and in fact not anything different. Breathtaking! I know this is all on the experiential level, but it seems to me, that love is a link for knowledge to happen in a clear mind...
Ram: OK. What you say contains a lot of truth and it would be hard to argue with it but th is is only true for someone for whom the quest for the Self is so well established that it takes precedence in the person’s mind over any other consideration, in this case, an ego’s desire for a love relationship. The position you are taking here is what is known as tantra. Tantra is a word for the idea that since the Self is in everything it is hidden in every experience and therefore if one is seeking the Self one will pay very close attention to one’s experience so that one observes the moment when the mind moves o ff the object of experience and fixes its attention on the Self. For example, a person who is completely dedicated to the spiritual path might find his or her self desiring sexual/emotional love from a willing object. And, if he or she does not allow the intellect to switch off during this experience but keeps it alert and quiet in the background when the love making is happening, there will come a moment when the mind contacts the Self and enters into a state of deep absorption.
At this point it is very common for the desire for the object to completely dry up and ‘ruin’ the love making for the object. The subject, however, floats off into a world of transcendental bliss and light and may stay in that stat e for days, assuming that the mind is predominately sattvic. So, yes, ‘in love’ can be a gateway to the Self. This practice is called tantra. But tantra is considered a ‘left handed’ sadhana because it only works for the very few people who have a burning desire for liberation. And it is not a path that one cultivates if one is wise. If one actively pursues experience with the idea of gaining freedom (remember freedom is freedom from experience) one will just build a vasana for experience. Tantra is a ‘have your cake and eat it too’ sadhana. It appeals to an experience hungry ego, one that needs to spiritually justify its cravings.
The downside of this path is always attachment. One wouldn’t aggressively pursue tantra if one was clear about the nature of enlightenment. However, sometimes, even in mature seekers a vasana sneaks up and captures the attention and forces the mind into an experience. In this case the person might wake up to what was happening in the middle of the experience an d notice the mind striving to enter the Self as I mentioned above. It is an odd fact that even though the mind will pursue an object for happiness, it is unconsciously seeking the bliss of the Self. So it is always working on a very deep level to get into the Self.
And when it gets the Self it will ruthlessly throw away the object. If the person is emotionally immature, his or her intellect will remain submerged in the sensations arising from the contact with the object and he or sh e will assume that the joy is coming from the object or from his or her interaction with the object, i.e. the experience itself.
A mature seeker would, however, notice when the mind enters the Self during an in tense experience and use the opportunity to keep the mind fixed on the Self, allowing the experience to drop out of consciousness without attachment. And he or she would not actively seek another experience but would reflect on the nature of experience and its relationship to the Self until Self knowledge arose.
oczywiście to 'love making' to nie jest generalnie to co mamy na myśli. Z tego co wiem to Rupert Spira i Francis Lucille nauczają też tantry i Ed Muzika coś pisze o tantrze, stąd moje wątpliwości, czy zanurzenie się w Absolucie to koniec zabawy czy początek i czemu by nie wykorzystać tych doświadczeń na drodze w taki sposób jak tam pisze. (można powiedzieć, że wszystko co jest przedmiotem doświadczenia może być wykorzystane.)
Klasyczna advaita vedanta na ten temat milczy (choć Ram własnie uczy klasycznej vedanty) Z tego co pamiętam to nawet Nisargadatta pisał, że w nim ukochany i ukochana są cały czas w połączeniu
W końcu i w zen (obrazy pasterskie) jest moment w którym 'oświecony' powraca do domostw, na plac targowy, zanurza się z powrotem w świat i żyje zwykłym życiem, ale już jako przebudzony.Nawet wielki Kalu Rinpocze miał podobno "skandal seksualny", więc może coś w tym jest?
http://www.shiningworld.com/top/files/sa...rience.pdf
No dobra, wysłałem incomplete ten link to wrzucam też tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=TwsqOyrr...e=youtu.be
Ciekawe, co tam sam Francis pisze w odpowiedzi na yt:
"We somehow "chose to believe" that consciousness is limited and separate since there is no supporting evidence that it is. There is an implicit option/decision here, a choice we made but the making of which we have forgotten. Any belief in an unsubstantiated fact implies a choice, since there is no compelling evidence that would limit our freedom."
Kurcze, to prawda, choć przyznam, że czasem ciężko przełożyć to nam na praktykę, ale jak popatrzymy właśnie na to co niektórzy uczą o bezinteresownej miłości, altruizmie, etc. to jest to jedna z metod by opuścić swoją limitowaną świadomość, jakiś pierwszy krok ku temu, niczym jeden z tych pierwszych obrazów pasterskich, odnalezienie śladów byka...
Chyba wiecie o czym mówię - jak nie to zacznę wstawiać przypisy to wypowiedzi