03 Lis 2013, Nie 1:58, PID: 369224
Wgłębiam się w klasyczną wedantę, fajna strona: http://www.shiningworld.com
Potrzeba słuchania różnych neo-advaitystów odpadła bezpowrotnie. Autor strony James Swartz - bardzo czyste nauczanie, to jest to czego szukałem. Okazuje się, że w klasycznych wedach jest tylko podział na karma jogę i jana jogę, nie ma bhakti jogi, dlatego, że kazdy kto podąża ścieżką jest bhakti. Kamień spadł mi z serca, bo już myslałem, że musze podzielić siebie na serce i rozum W zasadzie można by rzecz, że karma joga to tez nie jest osobna ścieżka tylko kolejne narzędzie, w jaki sposób poprzez czyny w tym świecie nie tworzyć karmy (pisze o tym w Bhagavad-gicie). Nareszcie trochę jasności i nauki, które rozwiewają różne wątpliwości, a nie wprowadzają tylko zamieszanie
P.S. Chyba jedynymi nauczycielami z zachodu, których znalazłem wcześniej w jakimś stopniu jako użytecznych to np. Robert Adams, Francis Lucille, ewentualnie Rupert Spira.
-- byłbym zapomniał, trafiłem na ciekawy film o życiu Shankary, jeszcze nie oglądałem:
http://www.youtube.com/watch?v=PJvNLhCXUmw
Świetne:
Potrzeba słuchania różnych neo-advaitystów odpadła bezpowrotnie. Autor strony James Swartz - bardzo czyste nauczanie, to jest to czego szukałem. Okazuje się, że w klasycznych wedach jest tylko podział na karma jogę i jana jogę, nie ma bhakti jogi, dlatego, że kazdy kto podąża ścieżką jest bhakti. Kamień spadł mi z serca, bo już myslałem, że musze podzielić siebie na serce i rozum W zasadzie można by rzecz, że karma joga to tez nie jest osobna ścieżka tylko kolejne narzędzie, w jaki sposób poprzez czyny w tym świecie nie tworzyć karmy (pisze o tym w Bhagavad-gicie). Nareszcie trochę jasności i nauki, które rozwiewają różne wątpliwości, a nie wprowadzają tylko zamieszanie
Bhagavad-gita napisał(a):24, 25. Just as the unwise who are attached to the results of their actions act only for themselves, the wise should perform action without attachment for the good of others. They should not lecture the unwise concerning action and its results. Instead they should encourage them to act in the right spirit by example.
27. It is a delusion to think “I am the doer” because actions are caused by the gunas influencing the body, mind, and senses. The wise, however, remain free because they understand that body mind-sense-complex engages its objects automatically. Those unaware of how the gunas affect action get caught up in the actions of the body-mind-sense-complex. One who knows the Self should not disturb the understanding of the undiscriminating ones who don’t.
30. With a discriminating mind free of anger, expectation and a sense of ‘I’ and ‘mine’ offer your actions to me and fight! If you faithfully follow this teaching without finding fault you will be freed from the results of your actions. But if you are doubtful and do not follow it you will not progress. It is wise to act in harmony with your own nature. Because all beings follow their own natures automatically what use is control?
P.S. Chyba jedynymi nauczycielami z zachodu, których znalazłem wcześniej w jakimś stopniu jako użytecznych to np. Robert Adams, Francis Lucille, ewentualnie Rupert Spira.
-- byłbym zapomniał, trafiłem na ciekawy film o życiu Shankary, jeszcze nie oglądałem:
http://www.youtube.com/watch?v=PJvNLhCXUmw
Świetne:
Bhagavadgita napisał(a):4. Some argue that Self knowledge and karma yoga are different but both lead to liberation.
Therefore the wise see karma and knowledge as one.
Renunciation of action is difficult without karma yoga but if you are discriminating and committed to karma yoga you will quickly realize your limitless nature. If your sense organs are restrained, your mind is purified by karma yoga and you know that your Self is the Self in all beings you will not be affected by karma.
10. If you act after you have offered your actions to Me you will not be affected by agitation, just as a lotus leaf is untouched by water. Karma yogis let go of attachment to results and act with the body, mind and intellect to purify the mind.
The life of karma yoga leads to inner freedom while a life motivated by desire for worldly objects leads to bondage.